ОГОЛОШЕННЯ про початок громадського обговорення проєктів рішень про припинення юридичних осіб закладів освіти шляхом ліквідації
1.Ініціатор та організатор громадського обговорення – Мирогощанська сільська рада Дубенського району Рівненської області.
2. Терміни обговорення: з 10 червня 2024 по 10 червня 2025 року. До участі в обговоренні запрошуються мешканці Мирогощанської територіальної громади.
3. Найменування юридичних осіб закладів освіти щодо яких проводиться громадське обговорення проєктів рішень про припинення юридичних осіб закладів освіти шляхом ліквідації
Білоберізька гімназія Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області;
Листвинська гімназія Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області
4. Проєкти рішень, які винесені на обговорення – https://myrogoshanska-gromada.gov.ua/docs/1746765/
- «Про припинення юридичної особи Листвинської гімназії Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області шляхом ліквідації»;
- «Про припинення юридичної особи Білоберізької гімназії Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області шляхом ліквідації».
5. Мета громадського обговорення -
Врахування думки жителів Мирогощанської сільської ради щодо ліквідації закладів загальної середньої освіти на території громади та обговорення вищевказаних проєктів рішень.
6. Підстава для проведення громадського обговорення проєктів рішень про припинення юридичних осіб закладів освіти шляхом ліквідації:
Період реформ, розпочатий державою, поставив питання реорганізації та закриття шкіл у сільській місцевості. Ця проблема гостра для всієї України і є результатом демографічної кризи, яка спостерігається в державі. З кожним роком кількість учнів в українських школах скорочується, тому й не дивно, що чимало закладів освіти стали напівпорожніми. Навчальні заклади з нижчою фактичною наповнюваністю класів є найбільш затратними комунальними установами у перерахунку на одного учня.
Постановою КМУ від 05.03.2024 № 245 були внесені зміни до порядку надання освітньої субвенції. За рахунок субвенції не здійснюватиметься фінансування закладів загальної середньої освіти, кількість учнів у яких з: 1 вересня 2025 р. — менше 45 осіб; з 1 вересня 2026 р. — менше 60 осіб.)
Переважна видаткова частина бюджету громади використовується на забезпечення утримання та належного функціонування закладів освіти для надання ними освітніх послуг.
Сьогодні перед місцевою владою постає питання раціонального розподілу бюджетних коштів, альтернатива утримання таких навчальних закладів: оплата за енергоносії, продукти харчування та інші послуги, зарплата педагогічному та технічному персоналу чи переведення дітей до спроможних навчальних закладів і забезпечення їм якісних умов навчання.
На даний час на території Мирогощанської сільської ради функціонує чотири заклади загальної середньої освіти. А саме:
Мирогощанський ліцей Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області - 434 учні;
Княгининський ліцей Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області – 118 учнів;
Листвинська гімназія Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області – 53 учні. У гімназії відсутні 1, 6 та 8 класи. Для 4 учнів 1 класу, 4 учнів 6 класу та 2 учнів 8 класу організована індивідуальна форма навчання.
Білоберізька гімназія Мирогощанської сільської ради Дубенського району Рівненської області – 50 учнів. З них 33 учні навчаються в основному закладі та 17 учнів навчається у початкових класах Заруддівської філії Білоберізької гімназії і виховується 14 дітей у дошкільному підрозділі.
Для учнів початкової школи у Білоберізькій гімназії створюються класи-комплекти, а саме: клас-комплект з 2 учнів 1 класу та 3 учнів 4 класу та клас-комплект із 4 учнів 2 класу та 2 учнів 3 класу. Також у гімназії відсутній 5 і 9 клас. Для 4 учнів 5 класу та 3 учнів 9 класу організована індивідуальна форма навчання.
У Заруддівській філії наявні два класи: 1клас – кількість учнів 6 і 3 клас – кількість учнів 6, та клас-комплект для учнів 2 і 4 класів з кількістю учнів 3 і 2 відповідно.
Загальна кількість учнів, що здобуватимуть освіту у закладах загальної середньої освіти громади у 2024-2025 навчальному році становить 655 осіб.
Аналіз демографічної ситуації у селах Білоберіжжя, Заруддя та Листвин слідуючий:
|
2019 рік |
2020 рік |
2021 рік |
2022 рік |
2023 рік |
Білоберіжжя |
2 |
0 |
0 |
4 |
0 |
Заруддя |
7 |
9 |
2 |
5 |
4 |
Листвин |
3 |
1 |
0 |
3 |
1 |
Дані щодо народжуваності бралися із реєстру обліку дітей громади.
Вартість утримання закладів освіти громади, разом із заробітною платою педагогічних працівників складала: у 2022 році – 30 666 806,00 грн., у 2023 році – 33 513 375,00 грн., у 2024 році планується – 36 034 246,00 грн.
Середня вартість утримання 1 учня у закладах загальної середньої освіти громади складала у 2022 році – 43 623 грн., у 2023 – 48 782 грн., у 2024 році становитиме 55 014 грн.
У розрізі кожного закладу загальної середньої освіти громади ситуація наступна:
|
2022 рік |
2023 рік |
2024 рік |
|||
|
План на рік, грн.. |
Витрати на 1 учня, грн.. |
План на рік. грн.. |
Витрати на 1 учня, грн.. |
План на рік. грн.. |
Витрати на 1 учня, грн.. |
Мирогощанський ліцей |
15 191 399 |
32 391 |
17 356 |
38 312 |
17 940 |
41 337 |
Княгининський ліцей |
8 013 642 |
63 600 |
8 297 427 |
64 321 |
9 756 750 |
82 684 |
Білоберізька гімназія |
3 302 358 |
64 752 |
3 627 180 |
72 544 |
3 815 634 |
76 313 |
Листвинська гімназія |
4 159 407 |
72 972 |
4 233 239 |
76 968 |
4 521 539 |
85 312 |
Процес ліквідації закладу в селі болісний для громади. Але це закономірний процес, який відбувається у всьому світі і в Україні зокрема. Молодь виїжджає з села, що призводить до появи малокомплектних шкіл, де не відбувається належна соціалізація дітей, де немає змагання за кращі результати, де рівень знань дітей є нижчим, ніж у їхніх однолітків з великих шкіл, де майже повністю відсутня позакласна, спортивно-масова робота.
Засновник постає перед проблемою щодо утримання та забезпечення належного функціонування закладу з низькою наповнюваністю учнів та раціональним розподілом бюджетних коштів. Треба вирішувати: чи знаходити з 01.09.2025 року кошти для забезпечення належного функціонування малокомплектних закладів освіти, а це не менше 9 млн. грн., чи організувати підвезення дітей до іншого закладу, маючи в наявності шкільні автобуси.
7. Формат проведення громадського обговорення: задля забезпечення безпеки громадян, у зв’язку з введеним на території України воєнним станом через збройну російську агресію та відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 р., затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», пропозиції та зауваження приймаються у письмовій формі із зазначенням особи і контактної інформації заявника за адресою:
35623, вул. Миру, 100, с. Мирогоща Друга, Дубенського району, Рівненської області та на електронну адресу: mirogoschаotg@ukr.net.
Також, із дотриманням усіх заходів безпеки, публічне громадське обговорення передбачає проведення у приміщенні сільської ради та на базі закладів Листвинської та Білоберізької гімназій громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей з громадськістю і колективами.
8. Місцезнаходження та адреса електронної пошти ініціатора та організатора громадського обговорення, де можна отримати консультації або залишити пропозиції з питань, що винесені на громадське обговорення:
35623, вул. Миру, 100, с. Мирогоща Друга, Дубенського району, Рівненської області; e-mail: mirogoschаotg@ukr.net
9. Строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення, узагальнення висловлених в ході проведення громадського обговорення зауважень та пропозицій здійснюється ініціатором. Після закінчення терміну громадського обговорення, отримання висловлених пропозицій та проведеного аналізу відбудеться оприлюднення результатів громадського обговорення на сайті Мирогощанської сільської ради.
10. Нормативно-правове забезпечення
Конституція України
Стаття 143.
Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»
Стаття 26. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад
1. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання:
30) … Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради; … .
Закон України «Про освіту»
Стаття 25. Права і обов’язки засновника закладу освіти
2. Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа): приймає рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію, зміну типу закладу освіти, затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом; … .
Стаття 66. Повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим
3. Сільські, селищні ради:
відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти;
засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; … .
Спеціальним законом, який покликаний регулювати відносини у сфері загальної середньої освіти, є
Закон України «Про повну загальну середню освіту»
Стаття 32. Утворення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти
1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства. …
2. У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника.